6 SKRYBĖLĖS

Print

skrybeles1Mokinių žiemos atostogų metu  mokytojai ne atostogavo, o kėlė kvalifikaciją ir dalijosi patirtimi seminare „Šiuolaikinio mąstymo strategijos“ su Skaistkalnės vidurinės mokyklos mokytojais. Seminarą vedė Jelgavos žemės ūkio universiteto profesorė, ekonomistė, buvusi Latvijos švietimo ministrė, Baiba Rivža.  Skaistaklnės vidurinės mokyklos mokytojai Livija Kaleja ir Ingus Pavinkšnis pristatė Edvardo de Bono „Šešių skrybėlių metodą“.

Seminaro Latvijoje metu profesorė B. Rivža kalbėjo, jog mokytojų kūrybiškumo kompetencija – tai viena svarbiausių kūrybiškumo ugdymo mokykloje sąlygų. Tik kūrybiškai dirbantis mokytojas išugdys kūrybišką mokinį.  Lektorė ragino pedagogus keisti savo mąstymą, būti kūrybingais ir išradingais, nebijoti ieškoti naujovių, persvarstyti savo pasiūlymus ir idėjas, žvelgti į juos objektyviai, tarsi iš šalies. Profesorė provokavo klausytojus diskusijai, rodydama neįprastus daiktus ir prašydama sugalvoti, kuo įvairesnių jų pritaikymo būdų.  Ji pasakojo, kaip trys Suomijos septintokės mokinės, stebėdamos parke lakstančius šuniukus, sumąstė gaminti popierinius maišelius... šuniukų išmatoms surinkti! Surado rėmėjų ir, baigdamos mokyklą, jos jau turėjo 140000 kronų pelno savo banko sąskaitose! Sakysite, jog tai Lietuvoje neįmanoma? Galbūt. Mums tai suvokti taip pat yra sudėtinga, nes pas mus dažniausiai vykdomi tik „popieriniai“ projektai. Lektorė akcentavo, jog svarbu idėjas ne tik sugalvoti, bet ir jas įgyvendinti. Štai, pavyzdžiui, moliusko kriauklelės puselę galima panaudoti kaip žvakidę, peiliuką, veidrodėlį (perlamutrinį paviršių), šaukštelį, papuošalą, sagą, muilinę, skirtuką knygai, namelį vabzdžiui, medžiagą mozaikai ir t. t. O dabar pagalvokite, kaip kūrybiškai būtų galima panaudoti lygintuvą, sagą, sąvaržėlę, konservų dėžutę, supakuoti dovaną, ar galėtumėte iš dilgėlių pasisiūti suknelę, prisiūti kišenę ...liemenukui, parvežti dovanų iš Krymo „Krymo oro“?

Mokytojai Livija Kaleja ir Ingus Pavinkšnis tęsdami pokalbį apie kūrybiškumą, kolegas taip pat provokavo diskusijai, kas yra kūrybingas žmogus ir kodėl jie pasiruošę klabėti apie 6 skrybėles? „Šešių mąstymo skrybėlių metodą“ (angl. Six thinking hats) 1980 metų pradžioje sugalvojo Edward de Bono, vienas garsiausių šiuolaikinių kūrybinio mąstymo tyrinėtojų. E. de Bono teigia, kad užsidėję skrybėlę ar kepurę, mes atliekame tam tikrą vaidmenį. Šešios skirtingos skrybėlės apima šešias mąstymo sritis: faktus, emocijas, pozityvų požiūrį, negatyvų požiūrį, kūrybiškumą ir mąstymo proceso kontrolę. Pristatydami temą ir keisdami skrybėlių spalvas, seminaro vadovai provokavo mokytojus mąstyti tam tikra kryptimi: „Kitą savaitę mes vykstame į ekskursiją į Maskvą...“, „Nuo rugsėjo pirmosios mokyklose matematiką mokys tik mokytojai vyrai...“, „Nuo naujų mokslo metų pamokų pasiruošimo procese dalyvaus ir mokinių tėvai“... Mąstydami apie problemas, mes privalėjome įsivaizduoti, kad „užsidedame“ vis kitos spalvos skrybėlę, todėl į tą pačią problemą buvome skatinami pažvelgti visapusiškai, iš skirtingų pozicijų.

sixmap

Balta (Objektyvus) remiasi apklausa, žiniomis - atsižvelgdamas vien tik į turimą informaciją, kokie yra faktai?

Raudona (Intuityvus) atstovauja emocijas - intuityvias vidines reakcijas į esamas problemas ir sprendimus. Emocinio jausmo išdėstymai.

Juoda (Negatyvus) atstovauja potencialų pesimizmą, silpnąsias vietas ir idėjų kritiką - kodėl dabartinis sprendimas neveikia? Kokios problemos? Nustato viso idėjos plėtojimo trūkumus ar kliūtis.

Geltona (Pozityvus) - tapatinamas su optimizmu, gerosiomis pusėmis, galima nauda bei gautinu pelnu - viskas yra įmanoma, įvertinus naudą ir siekiant harmonijos.

Žalia (Kūrybingas) atstovauja kūrybiškumą ir inovacijas - provokuojantys ir idėjas skatinantys pareiškimai, naujų idėjų svarstymas.

Mėlyna (Proceso) atstovauja kontrolę ir sisteminį mąstymą - grupės lyderis dalyvauja svarstymuose kartu su kitais, bet taip pat užtikrina laiko reguliavimą ir sprendžia pasikeitimų vaidmenimis klausimus.

Po seminaro fizikos, biologijos, matematikos, chemijos mokytojos ne tik demonstravo, bet ir suteikė galimybę patiems išbandyti naujas mokymo priemones – lavinamuosius žaidimus. Kaip teisingai sudaryti mitybos grandinę, pastatyti piramidę, išmokti Mendelejevo lentelę, pajungti elektrą.

Baigdama seminarą ir dėkodama svečiams už bendradarbiavimą, mokyklos direktorė Svetlana Vaverniecė linkėjo, kad 2012 drakono metai būtų turtingi, kūrybingi, prasmingi, išradingi, žodžiu, linkėjo pedagogams niekada nepristigti kūrybingų idėjų.

SAM_0696SAM_0698SAM_0712SAM_0713SAM_0717SAM_0721